Leta i den här bloggen

söndag 21 december 2014

Vilka möjligheter ger sociala medier till företag?

Dag 21 i #blogg24

Lärt mig nytt!

Under hösten har jag haft möjlighet till massor av omvärldsbevakning, läst tidningar och blogginlägg samt varit på seminarier. Jag har lärt mig massor, bla om användningen av sociala medier för företag och privatpersoner.

Jag har själv startat denna blogg som varit ett fantastiskt sätt för mig att samla alla mina tankar i huvudet på ett mer konkret sätt och på så sätt tydliggjort för mig själv och er var jag står.

Jag har gjort en hemsida för mitt egna företag som var kul och jag har massor av idéer om hur den kan utvecklas....

Jag har skapat en närvaro på Twitter, som jag är både mest fascinerad av (hur fort man får en överblick över aktuella "snackisar") och mest fundersam över (är det någon vits att jag är med i det forumet).

Trendexempel

Jag deltog i ett affärsseminarium i Tallinn för några veckor sedan som Business Sweden anordnande. Där höll Mikael Ahlström ett oerhört intressant seminarium på just detta tema.

Han pratade utifrån ett antal bilder från samtiden och vad de kan innebära för konsekvenser för bla företag. Jag blev oerhört inspirerad och tar mig friheten att ta några av hans exempel, som även diskuteras i övrigt, i min blogg:

Företagsexempel 1 - Uber

Ubers hemsida


Vi som bor på landet är lite petiga när vi ska åka taxi för vi har blivit lurade ett antal gånger av mindre företag. Det är antagligen flera som har denna känsla - och sedan 1,5 år finns tjänsten UBER som svar på bla det.
Det är en app genom vilken du kan utnyttja privata bilar som taxibilar utifrån devisen att utnyttja en redan befintlig kapacitet.

Vad innebär detta för Skattemyndigheten? Hur ska en sådan tjänst beskattas? Är den olaglig (frågar sig DN tidigare i höst)?

Vad är nästa Uber-område? Uber-snickare? Kan de finnas? Utnyttja befintlig kapacitet om en snickare har väntetid för ett kort jobb i närheten?

Företagsexempel 2 - Airbnb

Hus-byte vid semester har funnits rätt länge. Jag har känt mig lockad men lite för orolig för att riktigt ta steget... Nu har nästa nivå innfunnit sig. Via Airbnb kan man hyra ut ett rum i sin lägenhet som alternativ till hotell. Det har snabbt blivit mycket populärt speciellt i storstäder där hotellen är svindyra.
Airbnb's hemsida


Vad innebär detta för hotellen? Finns det andra konsekvenser än ökad konkurrens? Behövs mer personliga hotell? Uppstår ett behov av fler frukostställen (om inte den privata uthyraren ger frukost)?

Företagsexempel 3 - Spotify & Netflix

Som vanlig enskild konsument tänker man inte på vilken konsekvens för en mängd företag min personliga ändring av mitt köpmönster har haft. Om jag tittar i hyllan under TV/Stereon idag så har vi mängder av CDs fram till för ca 5 år sen.... Det samma gäller för många/alla runtomkring.

Alla våra "små" köpbeslut har lett till en omändring av hela musikbranschen. Idag köps nästan all musik via streaming. Dessutom har vinyl seglat upp som en ny produk! Inom filmbranschen övergår även där mer och mer från DVD till streaming.

Vilka fler branscher kommer att gå samma väg? Vilka möjligheter skapar det för nya företag?

Hur kan B2B företag använda trenderna inom digitalisering och social media?

Jag tycker det är jättespännande att fundera på hur detta kommer att påverka  även mer trögrörliga branscher inom B2B?

Jag är säker på att det finns en stor potential inom varumärkesbyggande för B2B företag. Många är nöjda med att bara ha en hemsida och ser Twitter mm som något man ska ta tag i sen... Lena på Nordinspire skriver ofta och insiktsfullt om detta på sin blogg.

Jag tror att i direkt anslutning till varumärkesbyggandet skulle rekryteringen påverkas positivt av en tydlig digital närvaro.

Sedan kan man fundera på vad som händer med lojaliteter mot varumärken, arbetsgivare etc när informationsmängden ökar som den gör, där människor mer och mer skapar en egen "bubbla" av var man får sin information från (väljer vilka man följer på Twitter mm).

Svaret PRmässigt på detta är naturligtvis att jobba mer med sk "förtjänad media" dvs arbeta för att få in artiklar istället för att jobba med enbart reklam. Påverkan på oss individer blir att det blir svårare och svårare att källgranska - och då också viktigare... Vem säger detta och med vilket syfte?

Omvärldsbevakningen blir således både viktigare, lättare OCH svårare med allt flöde av information. För att hänga med på utvecklingen av ens egens bransch och kanske nya branscher som påverkar min behöver företagen jobba aktivt med omvärldsbevakning på ett annat sätt än tidigare!

Jag är säker på att det finns massor att göra för att B2B företag ska hänga med i digitaliseringen och för att hitta alla möjligheter som dyker upp i en föränderlig värld!

Vad tror ni?


Tidigare blogginlägg av mig i närheten av detta ämne:
Vilka företag ska vi satsa på?
Uppdaterad marknadsplan.

3 kommentarer: