Leta i den här bloggen

måndag 8 december 2014

Reflexion över värderingar del 2

Dag 8 i #blogg24 utmaningen.

Värderingar är lite intressant att fundera över så jag kör en del 2 när jag ändå har påbörjat ämnet. Igår tog jag upp Yttrandefrihet och Alla människors lika värde som två av mina grundvärderingar.

Som ledare försöker jag att verkligen leva med dessa värderingar, dvs lyssna och värdesätta allas åsikter även om det är aningens svårt ibland, speciellt när åsikterna är långt ifrån mina egna. Tycker att det är oerhört viktigt med Alla människors lika värde på en arbetsplats. Även om alla är och ska vara olika och har olika roller samt färdigheter så är alla lika värda. Då det har varit viktigast att komma ihåg för mig som ledare är i tider av neddragning. Även vid (och kanske framförallt då) personal-nedskärningar är detta superviktigt för att inte bli en järn-lady som går över lik.... Även om en del medarbetare säkert uppfattat mig lite stram i dessa lägen, då eftersom jag av samma övertygelse inser att det hjälper inte någon att jag blir för mjuk och luddig utan av omtanke om individen behöver vara rak och tydlig.

Bild över mina grundvärderingar




Läste idag Nyhetsbrevet från mitt gamla universitet - Luleå. En av årets Alumner, Primes VD Markus Gustafsson  intervjuas om "tips för att lyckas i karriären" och han tar upp en oväntad sak: "Var snäll". Det känns som att det är en annan sida av Alla människors lika värde. Du ska behandla andra som du vill bli behandlad själv, då kommer andra att vilja dig väl!

Fast ibland kan det kortsiktigt snälla stå emot det långsiktigt snälla, dvs att ge en person kanske smärtsam feed-back kan för den dagen vara jobbigt, men när personen sedan tagit tag i feedbacken och utvecklats med den så var feed-backen långsiktigt snällt.

En annan av mina grundläggande värderingar är ärlighet. En av mina tyngsta stunder som ledare var när jag kom på att tre medarbetare medvetet ljugit för mig och för företaget under ett antal månader i syfte att skada företaget. Den mängd säkringar som brann i min skalle då var inte oansenlig.... Jag fick dock en massa handlingskraft från dessa brunna säkringar som gjorde att vi kunde rädda upp situationen och jag lärde mig massor, inkl att tyvärr kanske inte alltid lita på alla.....

Som en följd av dessa tre kommer respekt, lojalitet, kommunikation och en bunt andra.....

Så sist, men inte minst, det jag tycker är en av de viktigaste - GLÄDJE. Jag anser att glädje i arbetslivet och privatlivet är oerhört viktigt och är både en värdering och en motivator för mig. Utan glädje så vet jag inte riktigt var jag skulle vara.... Som ung fick jag höra att jag skulle passa mig för att inte uppfattas som oseriös, och naturligtvis finns det sammanhang där ett Göteborgs-skämt kanske inte passar... (nu är jag ingen stor vitsare) men alltid finns utrymme för värme och ett leende

Vilka är era grundläggande värderingar och hur påverkade de er?

2 kommentarer:

  1. Läste en variant av gyllene regeln som jag har omfamnat och anammat:

    Behandla andra som de vill bli behandlade.

    Det är lite märkligt att vi tror att andra vill bli behandlade som vi själva vill.

    Men det är ju så vi har lärt oss. Tror ändå att jag börjar gilla den nya varianten mer.

    SvaraRadera

  2. Behandla andra som de vill bli behandlade. :-)
    Perfekt Lena. Jag läser ju in det i den gamla också för naturligtvis vill inte alla bli behandlade som jag (även om man lätt tror det....) men din nya är bättre!

    SvaraRadera