Leta i den här bloggen

måndag 15 december 2014

Karriärmål - nödvändigt?

Dag 15 i #blogg24 utmaningen

Under hösten har jag haft anledning att fundera över Karriärmål.... Behöver man de? Behöver jag de?

Jag är tvehågsen till hela idén med att strukturera sin framtid på så sätt eftersom man ofta bedömer sina framtida möjligheter utifrån sin nuvarande situation. I en framtid kan ju massor av omgivningsfaktorer som man inte funderar på idag ha ändrats och så VIPS finns en möjlighet som man inte kunde tänka sig när man gjorde planen...

Men jag gillar ju planer! Jag gillar att strukturera min tillvaro med excelfiler och listor så det tilltalar mig också detta med karriärmål.

Nu har jag valt att offentliggöra de här - så kanske kanske om jag har tur så kommenterar ni!! För dessa är under fundering och slipning hela tiden

Vägen mot målet?




Marias Vision 
Jobba med ett företag (eget eller annans) vars värdegrund jag kan känna delaktighet i, en produkt jag kan känna engagemang i och med kreativa och dynamiska kollegor där eget ansvar, eget driv och idéer premieras. Glädje skall genomsyra verksamheten och respekt för varandra.

Kortsiktigt mål (6-12 mån)
Ett nytt jobb med kommersiellt innehåll, stor kundnärvaro i eller med ett företag som har en tekniskt intressant produkt och där utvecklingsmöjligheter finns. Jobbet får gärna vara en blandning av Marknad, försäljning, projekt och PR.

Långsiktigt mål (3-5 år)
Att ha arbetat med det i mitt kortsiktiga mål och under tiden byggt på min kompetens och erfarenhet så att jag kan ta nästa steg - endera bredda mig bransch/företagsmässigt eller ta större ansvar.

Mål för utveckling av min person 
 "Vilken förmåga, om jag utvecklade den ytterligare och blev riktigt bra på den, skulle göra störst skillnad för mig i mitt jobb?"

  1. Måluppföljning - Jag behöver utveckla min förmåga att följa upp mål som jag satt på andra och hur de utförs, speciellt när jag har underchefer
  2. Tålamod - Jag behöver fortsätta utveckla min förmåga till tålamod, oavsett om det gäller att lyssna på någon eller att vänta in en grupp som inte hinner med
  3. Noggrannhet - Jag behöver vara noggrannare i att sätta mig in i detaljer på mitt nästa nya jobb och verkligen bli nörd på dess produkter och ekonomi


Ni som känner mig - vad har jag missat??
Ni som inte känner mig - vad tycker ni är för flummig

ALLA - Har ni egna karriärmål? Hur ser de ut?

Några tidigare inlägg på ämnet Rekrytering /Karriär:
Söka jobb på nytt sätt
Lärorik intervju

1 kommentar:

  1. Jag satt idag i ett kundmöte där vi pratade strategi och mål inför framtiden. Vi började med strategi för Sociala Medier men landade i mål för både hela organisationer och för det privata livet.

    Jag är urdålig på att ha SMARTA mål. För mig är en känsla, en bild mer inspirerande än specifika mål som är tidsatta. Ibland sätter jag press på mig själv och gör precis vad du gjorde här, uttrycker något om framtiden som gör att min omgivningen hjälper mig att komma i mål. Dubbeltydig, eller hur?

    SvaraRadera