Leta i den här bloggen

måndag 22 december 2014

Vad skiljer en bra chef från en dålig?

Dag 22 i #blogg24

Min egen ledarerfarenhet

Jag har ända sedan tidigt i min yrkeskarrrär tagit ledarroller. Jag började som många unga som team leader och gick vidare in i en projektledarroll där informellt ledarskap var mycket viktigt. För mig var det informella ledarskapet speciellt viktigt i min första roll eftersom det var ett EU-lett projekt med både företag och universitet från flera europeiska länder som var med

Senare har jag varit avdelningschef på både en utvecklingsavdelning och på en säljavdelning som är ett mer direkt ledarskap.Dock speciellt inom försäljning med en stor portion indirekt ledarskap för alla anbud och försäljningsprojekt. Då får man testa sin förmåga att påverka och styra utan formell makt - inte chefsskap utan ledarskap!

På sistone har jag även arbetat som Regionchef som chef över chefer. Det är en speciell utmaning som jag är långtifrån klar med och som kräver mer i form av målstyrning än i mina tidigare roller.

Erfarenhet från mina tidigare chefer

Jag har haft rätt många chefer vid det här laget och många har varit bra och några har varit mindre bra och någon kanske tom direkt dålig!


En hel tidning bara om hur en bra eller dålig chef ska vara...


Min allra första chef som nyutexad ingenjör var en Utvecklingschef som först var lite ovan vid att ha kvinnor i sitt team. Ganska snart fick han två, dessutom rätt kaxiga tjejer. Han fällde några kommentarer om våra personliga händelser som tex giftermål (som man fortfarande idag kan läsa att chefer fäller) men eftersom han var mycket lyhörd som chef så upptäckte han ganska snart att den typen av ledarskap inte uppskattades och han ändrade sig! Han lyssnade och såg en kategori potentiella nyanställda som kunde bidra mycket till en utvecklingsavdelning - kvinnor. Han var även bra på att ge feed-back och hade ett strategiskt sinne som jag såg upp till. Viktigast för mig som ung var att han trodde på oss anställda och gav oss stöd att utvecklas!

Efter det hade jag en rad chefer som gett frihet inom rätt stora ramar men med ett tydligt ledarskap som paraply. I detta kunde jag utvecklas väl.

En av mina bästa chefer hittills hade en oöverträffad tydlighet, med höga krav och stark integritet och trygghet. Vi hade starka argumentationer (inkl osvenskt höjda röster och tonläge) där min åsikt alltid respekterades och lyssnades till men där även hans fot sattes ner ibland.

De sämre chefer jag haft har varit styrda av prestige och i hög grad av känslor (rädslor). Ingen av dem skulle hålla med om sin starka känslostyrning för de var samtidigt fångade i hög grad i rollen som "macho-man". Dessa personer var nog ganska rädda för utmaningen vi medarbetare gav och gav hellre svar i form av detaljstyrning och misstro.

Mina förväntningar på mig själv och mina chefer för framtiden

Det finns mängder med studier om vad en bra chef är och hur han/hon ska vara. Det är lätt att få prestationsångest när man läser dessa....

Enligt en studie gjord av Emma Sepälä tex som presenteras i Ingenjören så är det bra men en vänlig och schysst chef. Visst är omtanke och vänlighet viktigt och att en chef inte är godtycklig i beslut och feed-back. Men om vänligheten slår över till en vilja att vara till lags och därmed otydlighet så håller jag inte med!

Tidningen Chef har ofta olika listor på vad en bra chef ska uppfylla - nu senast en 9-punkts lista som jag tycker stämmer bra med min egen lista.

För mig är en bra chef:

  • Någon som genuint tycker om människor och kan sätta sig in i olika personers situationer Moder Theresa ska ha sagt följande vid en ledarskapskonferens där hon var ombedd att tala:
    »Jag har två frågor till er när det gäller ledarskap.
    Känner ni dem ni leder? Bryr ni er om dem?«.
  • Någon som kan ta beslut och även delegera och som ger tydlighet och trygghet
  • Någon som förstår verksamheten, i alla fall övergripande och driver verksamheten framåt på ett positivt sätt
  • Någon som kan anpassa sin ledarstil till olika behov, tex ung vs erfaren
  • Någon som sprider själv och via andra en positiv och lustfylld stämning
  • Någon som litar på sin personal men är beredd att ge konstruktiv feed-back och hantera konflikter konstruktivt om så behövs.
Jag hoppas kunna uppfylla åtminstone delar av detta själv och hoppas att jag inför 2015 får möjlighet att jobba med denne Någon också!

En dålig chef vill jag egentligen inte fokusera på, men är i min värld en självupptagen, känslomässigt styrd (inte intuitiv för det är bra, utan någon styrd av sina rädslor) en person med stark prestige och svårigheteratt besluta och att delegera samt utan förmåga att lita på andra.


Vad tycker ni kännetecknar en bra chef??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar