Leta i den här bloggen

onsdag 10 december 2014

Nobeldagen - idag firar vi Kailash & Malala!

Dag 10 på #blogg24

Idag får vi verkligen fira #girlpower och #kidspower med Nobels fredspris. 

Att vi i år 2014 ska fortfarande ha barnslavar i fabriker och hem i världen är fruktansvärt. Att vi kan köpa billiga tröjor etc tar vi för givet men oavsett hur många policys som H&M mfl försöker upprätthålla så kan aldrig allt kollas så även om vi blundar för det så är det indirekt vår konsumtion som driver delar av "behovet av" barnslavar i Indien...
Kailash som befriar många av barnslavarna gör en heroisk insats för dessa barn.

Popdängan "Ingen vill veta var du köpt din tröja" får i detta sammanhang en annan innebörd...

Att inte flickor ska kunna få samma förutsättningar för utbildning är även det år 2014 helt fruktansvärt. Malala som började skriva anonym blogg för BBC redan i mycket unga år och som sedan blev skjuten på sin skolbuss enbart för att hon ville att hon och hennes tjejkompisar skulle ha rätt till utbildning...... Hon har trots allvarliga skador och trots fortsatta dödshot från talibanerna fortsatt från sitt nya hemland att kämpa på ett oerhört modigt sätt att kämpa för kvinnors rätt till utbildning.

Kolla även på gårdagens Korrespondenterna på svtplay ang flickbrudar.... SUCK säger jag bara.




Ni som vill veta mer om Kailash och Malala kan läsa på Nobels hemsida.

Jag ser fram emot att se på TV den fantastiska festen som den svenska Nobelfesten är. Jag minns varje år den gången jag själv fick möjligheten som student att vara med. Tror det var 1990. Jag minns en pampig fest, många fantastiska klänningar och elegant mat. Jag är stolt att vi i Norden står upp för vetenskap och fred och att vi på detta sätt sätter fingret på viktiga frågor.

Förenklad förklaring av Nobelprisen på svt!

Jag hoppas att 2015 ger hopp till barnen och flickorna i världen!

Stöd tex Unicef för att det ska ske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar