Leta i den här bloggen

onsdag 3 december 2014

Varför tar ingen bollen??

Dag3 #blogg24.
Jag har varit helt förundrad ända sedan valdagen varför ingen tar bollen från SD! Detta har förstärkts efter allt strul runt budgeten - varför tar inget seriöst parti över initiativet från SD vad gäller invandringsfrågan och behandlar den med respekt och empati? Jag kommer att förklara vad jag menar här nedan:

Nu när jag skriver detta har det precis blivit klart att vi får ett extraval den 22/3 2015! Snacka om nya tider - inte sedan 1958 har det skett i Sverige.

Budgettjafset skapar mer politikerförakt- är jag rädd!

Jag har just nu tid att sätta mig in i politiken ikring allt budgetståhej, jag hinner läsa politiska analyser och försöka sätta mig in i sammanhanget. Trots det tycker jag delar av diskussionen i riksdagen och i media liknar mina tonåringar som bråkar om TVn...

Jag tror kanske inte att de som röstade på SD anser att de har någon skuld i detta strul även om SD frångått praxis i budgetprocessen och även om de tar hela riksdagen som gisslan med sitt beteende och omöjliggör att regera i minoritet. Missförstå mig rätt, jag stöder inte SDs beteende men tror inte att det leder till att väljarna tycker de gjort något fel.

Dessutom tror jag att pajkastningen mellan Alliansen och Regeringen gör allt etter värre.

tjafs, tjafs...
Sluta kasta paj på varandra, agera konstruktivt i ALLA frågor.


Nya samarbeten behövs i en ny tid


Utifrån följande:

  • Alliansen har visat under två mandatperioder att man inte bara är en oppositionsgrupp utan kan regera landet på ett stabilt sätt.
  • Sossarna är svagar än någonsin och kan inte regera ensam i minoritet så länge SD är så stora eftersom SD ligger mer åt höger än vänster
anser jag att man bör kunna hitta nya allianser mellan partierna för att kunna regera landet in i den brytningstid vi är mitt i med globalisering, IT-omställning och efterföljande både arbetskraftsbrist och arbetsbrist.

I detta behöver vi vässa vår konkurrenskraft, utbildningen av kommande generationer mm. Vi vinner INGET på budgettjafs. Baltikum, de Asiatiska tigrarna mfl fortsätter vässa sig medan vi tjafsar internt...

Väljarna behöver se en väg framåt i denna komplicerade tid!


13% av Sveriges befolkning röstade på SD


Jag tycker det är djupt oroande att ett parti med klart fascistisk, rasistisk och homfob bakgrund (bara fram till ifjol kunde man se SD repr med hakkors) tagit plats i Svensk riksdag. De har en inskränkt syn på feminism och jämställdhet och en mycket gammeldags syn på familjer. Många av de är trots dessa fina teorier dömda för olika brott....

Vi kan dock tycka vad vi vill om SDs bakgrund, politiska manifest eller om dess representanter men 13% av Sveriges befolkning röstade på dem. Det är ca 800.000 personer. Jag är säker på att bland dessa människor finns det vettiga människor som vill visa på en protest mot etablissemanget snarare än att de nödvändigtvis är nazister för det.

Partiet SD förtjänar endast sedvanlig respekt mot ett parti en riksdag - inget mer
Väljarna (ick-fascistiska) som röstade på SD förtjänar dock att respekteras och lyssnas på - dess oro och drömmar

Vi lever mitt i en brytningstid


  • Det har snackats några år (ganska många) om informationssamhället, men nu ser vi verkligen effekterna av det. Enligt DN så håller Digitaliseringen på att slå ut hälften av alla jobb. 
  • Dessutom är världen idag i princip totalt globaliserat. Det märks speciellt ekonomiskt, om de nyser i USA så märks det i Europa... Dessutom märks det genom att vi kan köpa tex modeplagg till lägre priser än nånsing (obekant vem/var det tillverkats) eller IT-produkter så billigt att man undrar hur man får ihop kalkylen...
  • Dessutom har vi enorma miljöutmaningar framför oss, med växthuseffekten som ger klimatförändringar av oöverblickbar konsekvenser. 
Det är en värld som är svår att förstå och hitta en tydlig frantidsvision i som medborgare i Sverige och i Världen. Kommer jag få ett nytt jobb, kommer mina barn att få jobb efter skolan? Vem ska ta hand om mina föräldrar när de blir gamla?

I denna nya tid behövs tydliga visioner och ledarskap samt samarbete mellan såväl företag som partier för ökad konkurrenskraft och framtidstro.

Främlingsfientligheten är ett tecken på stark oro och rädsla

Vi har större flyktingströmmar i världen nu än sedan andra världskriget. Det är helt fruktansvärt vilket lidande människor som flyr undan IS, Syriens vansinnige ledare mfl mfl.. De flyktingläger som finns i närbelägna länder som Kurdistan (som inte ens är ett eget land), Turkiet, Jordanien mm ger levnadsvillkor som jag inte tror ens vi skulle tycka att våra jakthundar (som ofta sitter i inhängnade hundgårdar) skulle behöva stå ut med.

Så länge bilderna visas på TV kan vi titta på dessa människor med medlidande och kanske tom skänka pengar till de. När de står utanför ICA och tigger eller hänger i busskuren och pratar högljutt på ett språk vi inte känner igen blir det jobbigare.... Då ställs vår solidaritet och medmänslighet på sin spets.

Vi som människor är oss själva närmast. Vi vill gärna ha kvar den gamla tiden med trygghet, starka industrier som ger många jobb och en migrationspolitik som gav i alla fall en illusion av kontroll (fast det egentligen bara ledde till byggande av gettoliknande bostadsområden).

Men den gamla tiden kommer inte tillbaka. Jag tror att de allra flesta svenskar är personer med stor omsorg om andra människor oavsett ursprung men de behöver förstå hur vi ska arbeta tillsammans för att integrera alla och navigera i denna globaliserade värld!

Måste här komplettera med en artikel från 6 november som påvisar med Europeisk jämförelse hur förödande det är för demokratin att låta främlingsfientliga krafter ta monopol på debatten om vem som räknas och inte!! DN

Vägen framåt saknas!


Hittills har SD fått monopol på migrationspolitiken. De har problematiserat hela frågan på det grövsta sätt utan att ge den minsta lilla förklaringen om hur vi ska kunna arbeta tillsammans med alla personer som finns/kommer att finnas i detta land.

Hur ska vi kunna utnyttja alla människors kompetens, minska utslagningen bland både invandrare och svenskar och vässa vårt Svenska erbjudande gentemot resten av världen.

Det vi som medborgare ser är att utslagningen och segregationen ökar. Det enda jag hör av övriga partier är att "SD  ska inte få besluta om migrationspolitiken". Men genom att sedan tystna låter man ju de få just det!

Att tvinga kommuner att ta emot x antal individer ger  inget samarbetsklimat. Att inte förklara vad man gör internationellt för att få fler EU-länder att öka sitt mottagande skapar oförståelse. Att inte frklara vad man tänker göra för att få alla i båten och minska utanförskapet skapar misstankar & rädslor.

Hur ska vi samarbeta för att få alla att bidra till att göra Sverige ett framgångsrikt land även under 2000-talet??

Den bollen borde något parti kunna ta, integrera en förståelig migrationspolitik som vävs ihop med all annan politik till en helhet - utan käbbel. De röstar jag på!



2 kommentarer:

  1. Word!

    Jag inser att du är mer insatt än vad jag är - som missar en hel del av det som sägs på nyheter och radio. Jag ser en del artiklar och följer på sociala medier, vilket är fullt från tillräckligt. Men utifrån vad jag har tagit till mig håller jag med. Vem kan visa att det är dags att lyfta blicken och göra något som vi inte har gjort tidigare. Det är bara med ett annorlunda beteende som vi kan få ett annorlunda resultat.

    SvaraRadera