Leta i den här bloggen

söndag 7 december 2014

Reflexion över värderingar del 1

Dag 7 i #blogg24.

Denna helg har varit fylld av reflektion över livet och vad som är viktigt.

Jag har starka åsikter om en hel del och det är en av mina grundläggande värderingar, att alla ska få säga sin åsikt så länge den inte sårar någon annan eller gör någon illa (yttrandefrihet). Dessutom är en annan av mina grundläggande värderingar en stark känsla för alla människors lika värde. 

Därför har jag uttrykt min åsikt under veckan vad gäller främlingsfientlighet och att jag tycker att det är dags för politikerna på riksplanet att samarbeta i dessa nya omvälvande och förvirrande tider. Detta under devisen #vemtarbollen "Vem tar bollen av SD och skapar visioner istf hot-scenarior? "



I samma stund som jag gjort det har jag dragit efter andan och tänkt tanken - undrar hur många jag får emot mig nu? Speciellt efter att jag läst om hatkampanjen mot en så oansenlig person som Kajsa Grytt eller dödshoten mot de forskare som presenterade sin forskning om SD-väljarna på DN debatt... Som tur var är jag ju ingen känd person så mina åsikter passerar nog i detta fall obemärkt förbi hatet.

Jag hoppas dock att jag med att ta ställning kanske kan vara en icke-tyst "god" person som Martin Luther King:

"Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad"

Jag tycker verkligen att det är dags att fler människor, privatpersoner, företagsledare, opinionsbildare står upp för grundläggande medmänskliga värderingar och att vi tillsammans med fakta, visioner och medmänsklighet kan driva Sverige framåt in i den Digitaliserade eran!

Sköt om varandra därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar