Leta i den här bloggen

tisdag 2 december 2014

Lyckan och julshoppingen!

Efter Black Friday och Cyber monday hysteriska shopping-fokus matchat enbart av löningshelg i Sverige - samma helg för bekvämlighetens skull - så tycker jag att det är dags att fundera på vad behöver vi som bor i Sverige / Norden egentligen för julklappar? Dag 2 i #blogg24

  • Behöver vi något fint till köket? Verkligen behöver?
  • Behöver vi något nytt smycke? Verkligen behöver?
  • Behöver vi några sockar eller andra underkläder? Ja kanske om de är utslitna eller upptuggade av torktumlaren :-)

I vår familj har vi bestämt att vi vuxna inte ska ge varandra några julklappar i år. Lite tråkigt trots allt men också skönt. Vi ska fokusera på att laga god mat tillsammans och umgås. Eftersom vi trivs att umgås kring god mat känns det helt rätt!

Med tanke på att världen inte har haft större flyktingströmmar sedan andra världskriget ........

   (stanna upp och smaka på det innan ni läser vidare) 

....... så kanske det finns andra som kan tänkas behöva presenter mer än oss?!

Alla är värda en God Jul!

Det finns mängder av sätt man kan hjälpa. Man kan hjälpa personer i nöd här på hemmaplan via Stadsmissionen som gör ett fantastiskt arbete med utslagna och personer som inte har något hem att gå till på jul.Tex kan man köpa en matkasse för 200kr här till någon som inte har råd att handla själv.



Det finns ju mycket diskussioner kring om Bistånd kontra Hjälp-till-självhjälp, vad som är bäst.
Jag har valt någon slags kombo i mitt givande.

Jag kan varna närstående personer redan nu, att trots att inga julklappar ska ges i år så kan det hända att ni får en höna eller kanske en get!

Neeeej - ni behöver inte ha de hemma! Man köper en get  eller höna som ges till fattig familj i Haiti eller Filippinerna. Det kallar jag praktisk Hjälp-till-självhjälp. De får behålla hönan/geten och dess ägg/mjölk produktion samt avkommorna (utom 1a avkomman som ska ges till granne eller vän).

När barnen var små packade jag julpaket till familjer i Baltikum, numera skickas de främst till Rumänien och romerna. Det var praktiskt och konkret med inköp av ris, pasta, konserver mm. Numera har jag blivit lat eller stressad så betalar Hoppets Stjärna för att packa Julpaket åt mig.Barnen kommer fortfarande ihåg detta och vi tittar än idag på bilderna som läggs upp vart de hamnar!
En glad pojke som fått en get!


Jag är även full av beundran inför Hand in hand, Röda korset, Läkare utan gränser som gör fantastiska insatser för världen varje dag.

Som Regionchef på Etteplan införde jag inköp av tex poliovaccin från Unicef istället för sedvanligt julgodis. Det skapade viss oro hos de anställda men oerhört positiva reaktioner från kunderna!

Vi blir lyckliga av att ge!

Forskning visar att vi blir lyckligare av att ge (återkommer mer om det i senare blogg)! Dock blir vi lyckligast om vi kan hjälpa och ge någon som vi känner eller i varje fall ser. Det är nog därför jag har valt de sätt att ge som jag har gjort - det känns konkret och påtagligt och inte bara siffror på ett inbetalningskort.

Så maximera er lycka i Jul och GE!

Så precis innan jag ska publicera inlägget så läser jag att i budgeten det ska röstas om i Riksdagen imorgon föreslår regeringen att ta bort avdragsrätten för gåvor till ideella organisationer. Korkat anser jag- även om det finns viktigare saker med budgeten och processen kring den - men mer om det imorgondafens blogg....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar