Leta i den här bloggen

söndag 14 december 2014

Alla händelser har lett fram till NU

Dag 14 i #blogg24

I veckan var jag och lyssnade på ett seminarium som Micael Dahlen höll - på Expectrum i Västerås. (Denna bloggpost uppdaterade jag 15/12)



Han har bla skrivit böckerna Monster, om ohyggliga mördare och Nextopia, om förväntningssamhället och är en ovanlig Ekonomiprofessor på Handelshögskolan i Stockholm.

Hans presentation som till det yttre var lätt rörig men hängde ihop precis som livet... gav inspiration till mycket, bla till att påbörja nya vanor. Enligt hjärnforskning så tar det 7 dagar att etablera en ny vana så nu promenerar jag varje dag sedan i torsdags för att försöka öka vardagsmotionen! (på Instagram hashtaggar han sina 40 nya vanor #even40).

Han ägnade en hel del tid åt att prata om att alla händelser &upplevelser fram till nu har lett fram till det du är just NU och att du är UNIK. Jag reflekterade över att det är precis så:

  • Jag började på Etteplan för att träffa Magnus som jag är lyckligt gift med NU
  • Jag började på Getrag/GKN för att bredda min erfarenhet för att lättare kunna söka jobb NU
  • Jag började på ABB/Bombardier tack vare min utbildning
  • Jag började på högskolan (överhuvudtaget någon höskola) tack vare min kompis Monica för att få jobbet både på Bombardier, GKN och Etteplan och för att lära känna mina barns pappa och ha två fantastiska barn NU
  • Jag är tjurig och självständig NU tack vare att jag fick vara själv ganska mycket när jag var liten och flyttade hemifrån tidigt
  • Jag blir oerhört upprörd över orättvisor, oavsett kring ojämlikhet, miljöförstöring eller rasism NU tack vare mina egna personliga erfarenheter av alla dessa under uppväxt, utlandsresor och med min familj


Allt hänger ihop i en lätt röra men ändå med en röd tråd.

Hur hänger era röda trådar ihop? Vad tror ni nästa tråd blir för mig?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar