Leta i den här bloggen

tisdag 16 december 2014

Försäljning är fint!

Dag 16 i #blogg24 utmaningen

Varför gillar jag försäljning?

Jag har jobbat nära marknadssidan under nästan hela min karriär - dvs sedan 1995!
Då jobbade jag iofs på Utvecklingsavdelningen på Bombardier (Adtranz då) men eftersom mitt ansvarsområde Design for Environment var nytt så ingick en hel del kundkontakter både i anbuds- och leveransfasen. Från 2001 då jag flyttade över till Produktplaneringsavdelningen så har jag förflyttat mig ännu närmre försäljning och sedan 2005 har det i princip enbart varit försäljning och ledarskap för min del. Integrerat i det har jag även jobbat med marknadsföring och PR.

Annan sorts försäljning - fortfarande kundmöte!

Jag brinner för kunderna - det är därför jag gillar försäljning. Jag älskar kundmötet, att försöka förstå vad kunden behöver och få den egna organisationen att förstå det också. Jag älskar att möta olika sorters människor, att förstå vad som triggar de. Och inte minst - jag älskar att jobba med försäljning i B2B context.
Då får man nämligen i mitt tycke den ultimata kombon:
* komplicerade produkter,
* komplicerade avtal,
* komplicerade projekt och
* många stakeholders!

Många tycker försäljning är lite fult....

Att det innebär att "hora" dvs att sälja ut sig själv, att gå på tjusiga middagar, att lura kunden att köpa av en även om det inte är bra för kunden, att mest glida runt och smila.....

Det tycker inte jag!

Försäljning är fint

Försäljning som jag står för:

  • är ärlig, man ljuger ALDRIG för kunden
  • bygger på samarbete, inom säljande organisation och med kunden
  • bygger på personliga mötet mellan människor, dvs är personligt även inom B2B
  • sätter kunden och kundens behov i fokus med beaktande av vad man som säljande företag kan stå för
  • upprätthåller en professionell attityd hela tiden, även i tuffa förhandlingar

Vad tycker ni om försäljning? Fint eller fult?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar