Leta i den här bloggen

måndag 20 oktober 2014

Vad motiverar? I detta fall till träning...

Vad som motiverar en människa är ett intressant område tycker jag, även för träning....

Ikväll var jag på ett jobbigare gympa-pass än jag borde orka med avseende på min träningsstatus i höst (som är låg pga diverse förkylningar). Ledaren var lugn i början men när konditionssekvenserna började suga i benen började hon ropa "Kom igen, ni kan lite till" - och jösses vad mycket mer jag orkade då!

Tänk om man hade någon som stod och ropade åt en när det gick tungt i livet av andra anledningar, tex vid en tråkig arbetsuppgift som bara måste göras. Men, varför motiveras jag så mycket av någon annan som talar om för mig att jag orkar?? Varför kan jag inte motivera mig själv?



Kan man söka i "5 Why's" (klassiskt sätt att söka root-cause)
* Varför tränar jag? För att det är roligt och jag vill att kroppen ska orka och göra av med lite kalorier
* Varför då? För jag inte vill åldras så snabbt
* Varför då? För att jag vill leva länge
*Varför då? För att jag gillar att leva och har mycket kvar att upptäcka
* Varför då? För att jag är så nyfiken

Nja, det kanske gav en bra anledning till varför jag tränar - Jag vill fortsätta vara nyfiken på livet länge. Men det gav ingen större ledtråd till varför jag blir motiverad av en duracellkanin.

Kan det vara så enkelt att Myer-Briggs personlighetstest (och ja, personlighetstester ger verkligen en förenklad version av en människa) stämmer på mig, speciellt vad gäller första delen - Vart får jag energi ifrån? Jag är en typisk Extrovert och tar tydligen in min energi från det yttre....

I så fall så är gruppgympa med en Duracellkanin i mitten mitt val även i framtiden :-)




Myer-Briggs 4 aspekter - jag tydlig E


Se även Myer Briggs officiella hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar