Leta i den här bloggen

fredag 31 oktober 2014

Du duger som du är!

Favoritartist gör fantastisk låt!

Grammy Award-vinnaren och låtskrivaren Colbie Caillat blev trött på att ständigt bli omgjord i Photoshop. På sin senaste skiva Gypsy Heart finns låten Try och videon till den är otroligt stark. Låten handlar om orättvisa skönhetsideal och både texten och videon illustrerar vad vi tjejer/kvinnor är utsatta för genom media, reklam, video.

Det har blivit min absoluta favoritlåt alla kategorier! Hörde den i bilen först utan att lyssna på texten - gillade den då. Nu efter att ha sett videon (som är stark) så älskar jag den
"Take your make-up off,
let your hair down,
take a breath,
look into the mirror at yourself,


Don't you like you? Cause I like you!"


Bild: Colbie med vänster sida utan make-up o extensions mm och höger med....



Se musikvideon:
Colbie Caillat "Try"

Får vi inte göra oss vackra nu?

Visst vill vi alla göra oss vackra ibland och känna oss fina är inget fult alls. Jag själv pendlar mellan att nöta sönder mina mjukisbyxor på kvällar och helger (och njuta av det) och att längta efter att få håret och naglar fixade och klä mig i festblåsa och högklackat.

Det jag vänder mig mot är när kvinnor (och då främst unga flickor) FÖRVÄNTAS se ut på ett visst sätt för att bemötas korrekt. Min tidigare blogg om hur Bollibompa-programledaren Sanna Salamehs kommenteras för sitt utseende är ett exempel på det.

Jag har själv aldrig mött någon sådan flagrant kommentar, troligen för att jag aldrig haft ett publikt arbete. Jag har  själv eftersom jag alltid arbetat på mansdominerade arbetsplatser velat ha en kvinnlig frisyr och make-up. Detta för att på något sätt (i mina ögon) balansera den av mig så frekvent använda mörka kostymen... Ibland har jag dock, speciellt kvällstid på representation, fått kommentarer om mitt utseende. För det mesta har det framförts på ett artigt och trevligt sätt, men det är klart att det hänt att män sett det som OK att vara lite extra närgångna och tom kladdiga. Nu när jag skriver så så inser jag att bara att jag skriver "det är klart att det hänt" säger något...

Dessutom när våra tonårsbarn växer upp och tror att alla på bild ser ut så (fast de är fixade på längden och tvären samt Photshopade) så skapar det en utseendefixering som är sjuk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar