Leta i den här bloggen

lördag 20 januari 2018

Hur många jordklot behöver jag?

Jag kände att jag behövde börja med en nulägesanalys!

Hittade snabbt två web-platser för detta.... Det tar ca 10 min att fylla i om man gör det som jag gjorde nu, lite grovt. Ska man göra det mer noggrant så kräver det en del samlande av information. De är indelade på ungefär samma sätt med Bostad, Resor, Mat och Konsumtion.

Intressant övning

1) Klimatkontot 
Framtagit av IVL - svenska Miljöinstutet - som verkar seriöst...
Säger att jag gör av med 13,9 ton CO2 per år + samhällets bidrag på 2 ton!
Över 8 ton från resor! ENligt IVF så gör medelsvensken av med 8 ton CO2 -vilket motsvarar 4 jordklot - jag slår det med 50% så min livstil kräver ca 6 jordklot.


Framtagen av WWF (Världsnaturfonden). Också seriös men hade INGA frågor om tjänsteresor och för mig är det en mycket stor del av min miljöbelastning.

Den säger att jag använder 14,2 ton CO2, motsvarande 5 jordklot. Med tanke på att inga tjänsteresor togs med så hänger siffrorna nog ihop (samt att jag inte fyllde i så exakt). Kommer nog fortsätta använda Klimatkontot isället (den övre)...



SLUTSATS


Åt helvete för stora utsläpp medför mitt liv! Min redan existernande klimatångest blev ju inte bättre direkt men nu har jag ett verktyg att mäta med vilket jag gillar. Nästa steg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar