Leta i den här bloggen

tisdag 30 januari 2018

Flygande!

Jag flyger alltför mycket!

Flygplanet på bilden som vi flög med från Arusha i Tanzania till Zanzibar ifjol är inte riktigt representativt för de flygplan jag vanligtvis flyger med, men representerar resesättet mycket illustrativt. 



Jag är enligt SAS 5 resor från att nå Guldkort! Det är helt sjukt!! 

Jag som är miljöintresserad, är bekymrad över CO2 utsläppen och vill att världen ska åka mer tåg! 😳

Snacka om att tala med kluven tunga. Jag reser otroligt mycket i jobbet och även om jag i mitt jobb verkar för klimatanpassade transportsätt när jag säljer tåg o andra järnvägsrelaterade produkter så ger det ju mig inte Carte Blanche för obegränsat flygande!! 

Det är mindre än 5% av världens befolkning som regelbundet flyger men flyget står för en vesäntligt större del av klimatpåverkan. Jag är övertygad om att vi måste minska vårt ohållbara resande i västvärlden men hur när hela samhället snurrar runt detta? Hur, när flygande glorifieras och tåget motarbetas med nationella regelverk mm? 
Snabbt snabbt ska allt vara, speciellt i yrkesresande, och utrymme för långsammare transportmedel inom Europa finns inte. 

Om man privat skulle säga att man ska åka tåg i Europa så ses man i många kretsar som kufisk... och lågprisflyget är ju svårt att konkurrera med. 

Men jag tror vi är en förändring på spåren! #jagstannarpåmarken får fler och fler följare. Fler och fler höjer sina röster för att bättre cross-border möjligheter för bokning bör finnas. Oklart när vi når en tipping point att detta faktiskt påverkar investerare i infrastruktur och tåg- som måste till för att mer kapacitet ska uppstå och fler ska kunna ta tåget. Men jag tror verkligen något är på G!!

Så även om jag nu får guldkort i år (iså fall första gången nånsin) så är det nog ett tecken på att vi nått peak-flygande!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar