Leta i den här bloggen

torsdag 31 mars 2016

Reviderad social media plan

Plan för Marias Sociala medier

Jag gillar dagens sociala mediavärld och gillar att följa allt från inredningsinlägg till riktigt goda vänners inlägg.

Jag gillar att hålla mig a'jour med allt som händer i omvärlden och jag vill gärna i det lilla stå upp för tolerans, medmänsklighet och påvisa att världen sällan är svart eller vit utan att det finns många fasetter på de flesta historier och skeenden.

Dock har jag på sistone insett att jag inte i alla stycken orkar med den rätt tuffa attityd som finns ibland på sociala medier. Jag vill vara mer selektiv med vad jag säger var. Jag har därför bestämt mig för att tänka om vad gäller min tidigare plan för sociala medier. Dessutom utvecklas vi alla år från år, får nya vänner, återuppväcker gamla vänner och vissa vänner glider bort. Därför behöver även det reflekteras i olika sociala medier.

Sociala medier!

Facebook 

Där har jag relativt få privata vänner och är selektiv med vilka jag "addar". Fokus är privat med inlägg om mat, trädgård, privata reflexioner, resor mm. Det blir ibland lite politiskt innehåll också, med fokus på främlingsfientlighet och miljö. Inläggen är spontana och oplanerade och jag länkar till denna blogg när innehållet är mer personligt.

Jag vill att detta ska vara som att bjuda hem goda vänner till mitt vardagsrum för ett samtal om livet, allt från god mat & goda viner till livets svåra ämnen som miljöproblemen & den ökade främlingsfientligheten och oron i världen. Här vill jag vara respekterad för den jag är och inte behöva försvara mig för mycket. Dialogen ska kunna vara rak, öppen och varm.

Instagram

Mycket få privata vänner + att jag följer några "idoler" av mer privat karaktär. Fokus på foton av mina intressen - reser, mat, trädgård. Följer även några pga vackra bilder eller intressen inom inredning, trädgård etc. Fokus på "vackra saker".

LinkedIn

Fokus på många professionella kontakter! De jag träffat eller åtminstone haft någon slags kontakt med, men inte helt okända personer. CV och karriärfokuserat. Få inlägg, företags- eller ledarskapsorienterat.

Twitter

Mitt nyaste sociala medium. Himla kul för mig som älskar att hålla mig hyfsat allmänbildad så jag följer tidningar, tidskrifter, organisationer, politiker, opinionsbildare i en salig röra! Jag själv re-tweetar och skriver om det som engagerar mig av nyheter, politik, artiklar om miljöfrågor, rasism och jämställdhet. Länkar till denna blogg när innehållet är lite mer av opinionsbildande karaktär.

Här kan jag ta påhopp om mina åsikter, på mig som person etc. Här är taket högt och jag blockar bara de som skriver sådant som senast "Du borde gå ut i garaget och hänga dig"....
@msignal

Denna blogg

Jag har gått igenom bloggens taggar för att tydliggöra bloggens profil:

  • Ledarskap, rekrytering
  • Jämställdhet 
  • Främlingsfientlighet & rasism
  • Politik 
  • Sälj & Marknadsföring
  • Motivation, inspiration
  • Lite om livet i stort... reflexioner
Är själv rätt nöjd nu med fokuset på bloggen. Det är lätt spretigt precis som jag själv är men inte ofukuserat spretigt.

Hemsidan

Beskriver mitt egna företag, nu rätt vilande, Signal's management. Eftersom jag nu har en inspirerande anställning och inte längre satsar aktivt på det egna företaget så är hemsidan lika mycket en spegling av mitt personliga varumärke och en beskrivning av mina egna kompetenser. Kommer att använda den mest för mitt fotografiintresse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar