Leta i den här bloggen

tisdag 8 mars 2016

Fira internationella kvinnodagen?

Feminism?

jag tycker att det är så synd att ordet feminism är förknippat med så mycket negativt när det egentligen är något helt naturligt.
Jag är feminist och för mig betyder detta ”alla människors lika värde” precis som jag tycker att alla personer oavsett  hudfärg, sexuell läggning är lika värda.

 Varför behöver man fortsätta uppmärksamma jämställdhet även i Sverige?


Vi har kommit rätt långt på de 100 år sedan vi fick rösträtt i Sverige, men en del är fortfarande rätt snett i Sverige. Jag har listat några exempel – UTAN inbördes ordning nedan
  •       Vasaloppet – duktiga män (jag gissar: vita medelklassmän med 40-årskris och/eller prestationsångestprejar och tränger ute elittjejerna på sista delen på loppet vilket gör att det spännande racet mellan ettan och tvåan bara handlar om att undvika bli kliven på eller trängd...
  •          20% av ledningsgrupperna är kvinnor, ofta är det bara en kvinna  – vilket blir att hon blir lite av en ”gisslan”…..I tex nynoterade bolag är fortfarande mer än 80% av ledningsgrupperna 100% manliga
  •        Det faktum att de flesta kvinnor anpassar gångvägar, löparvägar efter tid på dygn och plats samt scannar män i omgivningen för att identifiera ev hot…
  •       Obemannade gym med låsta tjejavdelningar ”så att män inte ska komma åt tjejerna”… Hörde på Träningspodden med Jessica och Lofsan. Borde vi inte låsa in männen i så fall? Sjukt att det behövs men kanske bra, vad vet jag som inte ens gillar gym
  •        Olika lön för lika arbete… Aftonbladet gjort bra lista över de ekonomiska olikheterna
  •          Allt fokus på kvinnokroppen 
    •           Tex. offentliga kvinnor blir alltid kommenterade vad gäller utseende och ”hur de ska klara karriären” om de ska få barn. Frågor som fortfarande mycket sällan ställs till en man
    •       Bikinibilder till morgon middag och kväll i offentliga rummet som säger hur man SKA se ut för att vara normal
    •        En mullig kvinnas glädjedans som läggs upp på youtube (modiga Stina Wolter vars storasyster dog i ätstörningar vid) väcker en massa reaktioner av typen ”när man är så gammal/rund/fet får man inte dansa så”. Även många positiva reaktioner naturligtvis
    •        Musmlimska kvinnor som har slöja blir spottade på och avdragna slöjan… Jag gillar inte slöjor rent principiellt men måste respektera de som har slöja!
    •        Hur man än ser ut finns något att korrigera, fixa, raka, plocka, justera, banta på kvinnokroppen

Internationellt? 

Desutom internationellt finns det så mycket orättvisa att man blir helt sjuk av ilska, utmattning och ledsenhet
·       Flickor säljs som sexslavar i hela världen, finns även i Europa, men är värst i fattiga områden inkl i IS-kontrollerande områden
    
        Kvinnor har inte rösträtt i hela världen ännu
·         Kvinnor får inte i vissa länder resa, gå ut, utan manligt ”förkläde”
·         Kvinnor som straffas när de blivit våldtagna!

         62 miljoner flickor runt om i världen får inte gå i skola

Goda nyheter

Sedan finns det fantastiska steg framåt  i olika delar av världen också, så världen är som vanligt inte svart eller vit, utan består av en en stor palett av gråskalor.
Några fantastiska kvinnor i Sverige listas i Expresens lista: http://www.expressen.se/nyheter/longread/arets-kvinnor-2016
Där 1an - Agnes Wold  - är min nya husgud J. Jag bara älskar hennes 10 budord!! http://www.expressen.se/nyheter/professor-agnes-wolds-10-fantastiska-budord/

Burkina Faso har höjt giftermålsåldern till 18 år. Fler positiva exempel finns i olika afrikanska och asiatiska länder där kvinnors utbildningsnivå och självständighet ökar år från år

Vad göra som förälder?

Det kan inte bara ligga hos tjejerna att öva självförsvar, försiktighet etc utan även killarna behöver förså vad det innebär att alla människor är lika värda! Där har vi föräldrar en viktig uppgift.

Kolla TED talk där följande budskap förmedlas "We're raising our girls to be perfect, and we're raising our boys to be brave, says Reshma Saujani"
Jag tror det ligger en hel del i detta!
Dessutom har aftonbladet också skrivit om hur man kan tänka vid uppfostring av pojkar!
Jag har försökt följa en del av dessa råd, tex påminna min son om att nej är ett nej, men flickors syn på sin kropp känns som att man har hela mediavärlden emot sig!

Feminism och manshat vs mansefterlysning

Trots alla dåliga exempel jag listat här ovan gillar jag ändå inte den typ av feminism som ibland kommer fram som blir militant och nästan mans-hatande. Vi alla behövs, men vi är alla lika värda och vi ska alla oavsett kön kunna ha samma drömmar och utvecklingsmöjligheter och bara dömas som individ och inte hela tiden utifrån sin könstillhörighet.


Men jag undrar fortfarande var alla normala killar är i allt detta? Vart ser vi männen som ställer sig upp och säger ”jag står för jämställdhet och tycker vi alla ska hjälpas åt att uppfostra våra barn jämställt och agera mot våld mot kvinnor” (jo det finns några med de är märkvärdigt tysta….)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar