Leta i den här bloggen

tisdag 5 juli 2016

Reflexioner efter en vecka i UK

Artighet

Vilka generösa kollegor jag har! Jag har blivit omhändertagen på det mest fantastiska sätt under min vecka i UK. Britter är så artiga.... Som en av mycket få tjejer under veckan så fick jag vänja mig vid att få väskan buren, dörrar upphållna, alla väntande på att jag ska ta mat/mackor etc först. Ovant för en burdus norrlänning som mig :-) Det tar några dagar att vänja sig och frågan är om jag ens vande mig efter en vecka.
Fullt utrustad med PPE


Även främlingar är vänliga, taxichaufförer säger "Where are you going love/darling?". Hotellreceptionisten erbjuder kaffe när det är 5 min till att min taxi ska komma. Etc.... Detta gör att det är lätt att vara besökare, lätt att resa.

Baksidan finns naturligtvis även i denna kultur även om jag inte såg den, bara läste om den i tidningen. Efter Brexit-omröstningen har antalet hatbrott ökat, skolbarn fått höra att de snart ska ut etc.... Det är vare sig artigt eller vänligt!

Kontakter & kunder

Vilken fantastisk möjlighet att lära känna kollegor och kunder som man kan knyta kontakt med senare för att följa upp med mer frågor!

Vilken skillnad på möjligheter att träffa kunder det finns i UK! Fick vara med på ett mingel som en kund anordnade. Många med "rätt" nivå var där inkl transportministern. Nivån på snacket var också imponerande, med rätt så raka diskussioner om förhållanden i branschen och naturligtvis mycket denna gång kopplat till Brexit. Jättenyttigt och så tråkigt att vi har avvecklat så mycket av detta i Norden i LoU's namn.
Mingelplats

Vad betyder Brexit?

Varje drag pratade vi om Brexit. Kunderna diskuterade och analyserade, mina kollegor gjorde detsamma. På TV'n pratade alla i TV-sofforna om detta.

När jag kommer hem märker jag en skillnad i nyhetsbevakningen. Här pratas det bara om hur negativt Brexit är för britterna och för Europa. I UK gick man fort över till att prata om vad som kan göras inom ramen för Brexit och vad som skulle kunna vara positivt. Naturlig skillnad antar jag, när man lever mitt i det måste man hitta vägar framåt.

Sen tror jag nästan fotbollsförlusten mot Island tog hårdare... in i själen ......

Orken

Fantastiskt att jag orkade! I början av veckan var jag supertrött men from mitten av veckan gick det riktigt bra. Jag hoppas att det håller på att vända nu..... Det blir skönt med semester snart så kanske orken verkligen kommer tillbaka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar