Leta i den här bloggen

onsdag 6 juli 2016

Facebook, demokrati och tafsande

Man har tre val (grovt sett) när man använder FB:
  • Val 1) Fota gulliga kattungar/barn, dela med sig av vackra solnedgångar fantastiska idrottsprestationer  - kort sagt visa upp sitt vackra liv
  • Val 2) Man kan dela med sig av djupt personliga erfarenheter, tillkortakommanden eller tragiska händelser
  • Val 3) Man kan dela politiska/samhällsreflekterande åsikter


Jag rör mig inom alla tre kategorierna, men jag har märkt några saker:
  • ·       Om jag delar med mig av händelser inom kategori 1 så får jag många gilla och en del kommentarer av typen ”snyggt” / ”coolt” etc, dvs peppande i sin karaktär
  • ·         Om jag delar med mig av händelser/erfarenheter inom kategori 2 så får jag många gilla och många stöttande kommentarer eller reflexioner från andra
  • ·         Om jag delar med mig av händelser inom kategori 3 får jag inga/mycket få gilla/kommentarer.

Jag antar att det är många med mig som värjer sig för att uttrycka sin ståndpunkt i mer kontroversiella frågor eller ibland bara potentiellt kontroversiella frågor.
Jag har dock tyckt mig märka att mängden uppdateringar inom kategori 3 har ökat på senaste tid och tyvärr till det mer polariserade.

Demokrati

Som jag skrev i förra blogginlägget – länk – så vill jag inte vara med i en ökad polarisering av den offentliga dialogen, men jag vill heller inte vara tyst över saker jag tycker är fel. Vi lever i en demokrati och ju fler som tystnar ju sämre är demokratin. Jag tror att det finns rätt många som säger så här: ”jag orkar inte sätta mig in i det.. det är för jobbigt….”. En demokrati ger inte bara rättigheter i min mening, utan även skyldigheter. En skyldighet är att sätta sig in i olika viktiga ämnen, söka fakta och källgranska.
Jag vill därför fortsätta vara aktiv med inlägg i alla tre kategorierna även om ingen av er gillar/kommenterar vissa inlägg.
Jag kanske inte kommer att kommentera era enskilda inlägg för jag gillar inte pajkastning. Men jag kommer att försöka stå för mina starka åsikter men på en faktabaserad grund.

Tafsande

Mitt exempel idag blir tafsandet på festivaler. Frunktansvärt att unga tjejer ska bli utsatta för detta i den offentliga miljön. Ta fast de som gör det, förebygg så mycket som möjligt, ja! Sätt ner foten och visa med all tydlighet från soc till föräldrar/gode män / polisen att detta är fel.
Ja, enligt en rapport från Polisen (länk) så är ensamkommande flyktingbarn överrepresenterade bland förgriparna vid konserter och badhus. För dessa gäller naturligvtis samma som jag skrev ovan. Förebygg/informera/straffa och säkra att detta problem försvinner.
MEN VIKTIGT är att sexuella övergrepp/våldtäkter i ALLA andra fall är INTE ensamkommande överrepresenterade. Vi har tyvärr haft sexuella övergrepp och våldtäkter i det här landet långt innan antalet ensamkommande ökade som det gjort senaste åren. Att söka syndabockar gör dels att de ensamkommande blir demoniserade (jag blir helt trött när man hör om föräldrar som skiter i information om knark och alkohol men demonstrerar och hotar lokalpolitiker så fort ett ungdomsboende planeras) och dels att man missar att det faktiskt är vanliga killar/pojkvänner/män som begår de allra flesta sexualrelaterade brotten i det här landet. (länk till artikel på ämnet)
I en länk på detta temat jag såg på FB (som någon av mina vänner gillat) så kallades de ensamkommande ”babianer med förhöjd sexdrift” mm. Gör den typen av dialog att vi kan ta bättre beslut, blir mer upplysta eller kan bidra till ett bättre samhälle?
Tror inte det.
Det är bäst jag repeterar för de som kanske missade det som stod nyss: Jag stöder INTE att man tafsar på tjejer eller begår övergrepp, men jag skiter i om det är Svenne Banan eller om det är Sergio Attaturk som gör det.
Alla män i samhället måste börja respektera kvinnor av alla sorter, i kort-kort eller med lie (hehe)

1 kommentar: