Leta i den här bloggen

måndag 29 februari 2016

Vem är jag? Stereotyper...

Meningen med livet?

Hörde någon klok person säga att vi jagar hela tiden meningen MED livet, medan vi kanske ska leta meningen I livet....

Meningen i livet för mig är mycket, familjen naturligtvis och att utvecklas ständigt som människa. För att utvecklas vill jag dels ha ett utmanande arbete (som jag har nu igen - jippiie) och dels försöka utmana mig som människa, utmana mina fördomar och förutfattade meningar. Och ja, jag har många...

Stereotyper

Detta med att gruppera personer och sätta etiketter på dem är jag djupt allergisk mot, fast jag ibland gör samma... 

På jobbet kan det bli att "Fransmännen är så xyz...". "Tänk att tyskarna alltid ska xyz...".

Ibland är det roligt att driva med dessa etiketter som med skämt om Skåningar, Göteborgare etc. Men för att skämtet ska uppfattas som ett skämt tror jag att man måste vara på samma nivå statusmässigt och att det finns någon slags kärlek eller värme i skämtet. Jag kan säkert ibland vara plump, speciellt eftersom jag ofta inte hinner med i tanken innan jag redan sagt något.

I vilket fack finns jag?

Vilket fack ska jag in i? Sportig? nja...


Jag har alltsedan barnsben blivit infackad i facket "tjej". Och ja, jag är en tjej. Men det användes en hel del för att begränsa mig. Jag var väldigt mycket sk "pojkflicka" och ville göra allt man kunde och lite till...
Räfsa hö fick jag men inte hässja, och absolut inte köra höräfsan med traktorn.
Provskjuta gevär fick jag, men när jag sköt för bra togs bössan av mig.
Vid ansökning till gymnasiet sas det "vad är det för mening att gå så lång utbildning, du ska ju bara gifta dig och föda barn"....
På mina första jobb var jag "manhaftig" för att jag pekade med hela handen. 

Tror fan man blir feminist!

Jag vill vara den jag är, kvinna, kvinnlig, stark, svag, tydlig, handlingskraftig, fnissig och pk-seriös....

Och jag önskar att alla andra ska få vara det de vill...

Nationella stereotyper

Förutom tjej så är jag svensk. Stereotyperna som andra nationaliteter kan ha över vad en svensk tjej "är", har jag mött.....
I Australien för att göra ex-jobb... I kopiatorrummet på universitetet så var ett antal killar övertygade om att de kunde "ta sig friheter" och det krävdes ett antal ordentliga utskällningar för att de skulle fatta att bara för att jag var en blond svensk tjej så var jag inte ett luder!

Men så har jag även fått höra att "nej du är inte svensk" för "du är för yvig i chester och för pratsam och tydlig.... Senast sagt av en fransk kollega.

För några veckor sedan undrade en kypare på en lunchrestaurang om jag var från Balkan? Trodde han menade pga mitt utseende, men när han såg mitt frågande ansikte så sa han "du är ju så bossig".

Och ja, jag är nog allt detta...... I alla dessa fack eller mellan dem kanske....

Illvilliga stereotyper

I dagens mediavärld och framförallt sociala medievärld sprids alla möjliga stereotyper om andra nationaliteter. Vissa säger att alla araber/muslimer/utlänningar vill våldta alla svenska tjejer.... Mängden fördomar verkar växa och spridas värre och värre för varje dag som går.

När jag var liten var alla finnar knivbärande, tystlåtna lömska. Alla lappar (då sa man inte samer) tjusköt, bussade renarna ut på vägen för att få bidrag.... Personer från malmfälten var halv-kriminella.

Se individen

Tänk om vi alla kunde se varandra för de vi är bara. Jag har både kvinnliga och manliga drag, jag är envis och stark men även svag ibland. Jag är sportig och lat. Jag vill gå i mjukiskläder och aftonklänning. Jag är fru, mamma, norrlänning, arbetskvinna, älskarinna och vän. Och tusen andra fasetter finns i mig. Så är ju även ALLA andra människor på vår jord. Mer komplexa än att sätta bara EN stämpel....

Detta är uttryckt så mycket bättre av Bosse Parnevik (förkortad version nedan).
INVANDRARNA (Bosse Parnevik 1992)
En kommer hit för att fly från nöden
En kommer hit för att undgå döden
En kommer hit av terror tvungen
En kom hit för att gifta sig med kungen
Dom är tyskar, iranier, greker, och turkar
Mest är dom snälla, andra är skurkar
En del är ärliga, andra skumma
en del är genier, andra dumma
Mest är dom fredliga, andra vill slåss
med andra ord: Så lika oss!
Med fel och brister, tuffa och mjuka
fast inte lika avundsjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar