Leta i den här bloggen

lördag 3 oktober 2015

VW skandalens påverkan på miljöarbetet och ekonomin

Miljöpåverkan
Om bilarna släpper ut mer än sagts hur funkar då prognoserna vad gäller växthuseffekten? Vad händer om vi plötsligt ser att inte temperaturmålen är möjliga att nå överhuvudtaget med den bilanvändning vi har (nu när vi ser att – kanske alla – bilar släpper ut mer än prognostiserat) Kommer världen att behöva fundamentalt ändra inställning till hela klimatfrågan?
Jag hoppas att det är dags att vi ser sanningen i vitögat och för att citera Johan Rockström, professor i Miljövetenskap och debttör (Om ni ska lyssna på ETT Sommar i P1 program i år så lyssna på det, viktigt och intressant) "Det är sent men vi har fortfarande en chans att ändra riktning på jordens utveckling".
Senaste prognoserna inför FNs klimatmöte i Paris i december visar att med de nu utlovade minskningarna av utsläpp av världens länder så når vi 3,5grads högre temperatur än referensen. Detta skulle innebära att isarna vid polerna fortsätter smälta, havsnivån höjs, extremvädret fortsätter och vissa låglänta länder måste börja evakuera under VÅR livstid!


11 miljoner bilars utsläpp (de VW säger är påverkade) tippar väl inte över denna trend åt det ena eller andra hållet kortsiktigt. Men jag tror och hoppas vi kommer se mer genomgripande påverkan på hur vi lever och arbetar framgent som ett resultat av ett ifrågasättande av vad som är viktigt egentligen!

Ekonomin

Jag tror att hetsen kring kvartalsekonomin och fokuset på ökad avkastning kontinuerligt har varit en del i att VW fusket beslutades och genomdrevs. Om man jobbar i olika börsnoterade företag som jag gjort under hela mitt yrkesliv (utom 1 år inom privatägd tysk koncern) så har man sett olika exempel på jakten för att visa bättre och bättre resultat. Värt att noteras är att inget jag sett har varit i närheten på något sätt detta med VW, men att det finns en önskan om att minska risker och öka vinster inför nästa kvartal är ingen hemlighet och det med ganska kortsiktiga medel.
Mycket av denna jakt är positiv och driver oss framåt i vår strävan efter ständiga förbättringar. En del är dock destruktiv och extremt kortsiktig. Att direkt bryta mot lagar för att åstadkomma bättre resultat, som i VW fallet, hoppas jag är ovanligt. Att den finns och förekommer i många fler företag än VW är jag dock övertygad om.
Finns de som tror på en ny ekonomisk kollaps nu under hösten, tex Armstrong som blev porträtterad i dokumentären ”The Predictor” på svt under sommaren (tyvärr borttagen från svt play, man kan istället kolla på youtube delar av hans utsagor). Jag är definitivt ingen ekonom och absolut inte någon aktieanalytiker, dock är jag tveksam kring hur länge det ska gå att hetsa mot bättre och bättre resultat när fundamentet inte finns – dvs det finns inte en oändlig marknad och det finns inte oändligt med resurser. 

Hjälpte dottern med SO-läxan i veckan och tittade då på ett gammalt avsnitt av Vetenskapens värld om hur finansmarknaden växt sig för stark och gått från att vara ett smörjmedel i företagens och hushållens utveckling och samarbete, till att bli en jätte i sig själv. Detta driver ett fokus på finanserna i sig själva och inte på fundamentet, dvs det som möjliggör ekonomisk tillväxt - företagens utveckling.

I International NY Times från 24 september skriver man om hur Tysklands ekonomi (motorn i EU) stått emot euro-krisen, krisen i Grekland, flyktingkrisen och den kinesiska ekonomins avtagande så kan VW skandalen bli knäcken! Snacka om "liten tuva stjälpa stort lass". jag tror inte det går riktigt så illa, men det är en enorm indikator på hur enormt viktigt det är idag och blir troligen än mer, att vara sann, trovärdig och transparant som ledare! 

Jag är liberal, har inga kommunistiska dragningar så hoppas och vill att företag ska kunna få en realistiksk möjlighet att fortsätta utvecklas. Dock behöver nog vissa "heliga kor" utmanas för att vi ska kunna slå ihop en miljömässig hållbar utveckling med en ekonomiskt hållbar utveckling  OCH dessutom med en mänskligt hållbar utveckling (dvs möjliggöra att inte en del av landet/världen exploaterar en annan del och skapar gigantiska klyftor). Detta skulle vara riktig CSR och jag hoppas att VW krashen kan vara ett steg mot att utmana dessa heliga kor och se att vi måste kanske gå mot "Back to basics" i ledarskap och företagande för att kunna ta nästa steg i mänsklighetens utveckling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar