Leta i den här bloggen

fredag 7 augusti 2015

Kvinnlighet - Lieslåtter eller målade naglar?

Millimeterrättvisa

I den jämställdhetsdebatt som råder tycker jag ofta att det blir så fokuserat på millimeterrättvisa. Till den grad att det blir tråkigt, jobbigt och förknippat med massor med måsten och krav. Jag var som 20-30-åring 'all-in' på millimeterrättvisa vilket inte ledde till något positivt alls - bara tråkiga diskussioner och egentligen ingen mer rättvisa.

Jag var då superfokuserad på att min dåvarande man skulle göra hälften av hemarbetet men trots många irriterade diskussioner hamnade jag ändå mellan disk- och tvättmaskinen medan han renoverade huset. Detta troligen för att jag (och troligen även han) var helt fokuserad på att han skulle göra hälften av hushållsarbetet men inte så fokuserad på att då kanske jag behövde kliva ur min komfort-zon och renovera lite..... Till saken hör att vi var nog lika ohändiga båda två... Vi bara åkte rakt in i könsrollerna "utan att passera gå"

Inne mot ute

Klart man ska dela på hemarbetet, men varför diskuteras bara mannens arbete inne och aldrig kvinnans arbete ute? (om man med inne menar traditionellt kvinnliga arbetsuppgifter och med ute menar traditionellt manliga arbetsuppgifter).

I alla fall om man har hus finns en oändlig mängd arbetsuppgifter inom "ute-sfären".
Jag tycker det är dags att vi kvinnor också visar att vi kan och vi vill göra traditionellt okvinnliga uppgifter och lämnar disken och tvätten för att endera göra sen gemensamt eller av någon annan.

Kvinnlighet

Om vi kliver ur vår komfort-zon och gör saker som traditionellt inte anses kvinnliga utvecklas både vi och vår partner och nya roller kan etableras - troligen med mindre "gnäll" och irritation. Det känns viktigare speciellt för uppväxande generationer som jag tycker blir intryckta i en manligt/kvinnligt mall som är så oerhört stereotyp - tjejer ska vara snygga, smala, sexiga men inte alltför smarta och tuffa och killar ska vara "biff" och starka/tuffa... (för att inte tala om färg-diktaturen som råder för små barn)

Jag trivs både med att använda högtryckstvätt och måla naglar, både att slå med lie eller gräsklippare och duka fint, både att måla hus och inreda. Det tycker jag är min kvinnlighet!

Jag anser att jag utvecklas som människa och kvinna genom att ta mig möjligheten att göra alla dessa saker och inte hindras av konventionen av vad en man och en kvinna är/ska vara.
Jag med sommarens roligaste verktyg - lien!

Just do it!

Alla sådana här kombinationer som man gillar är OK tycker jag, vill man baka bullar en hel dag - ja men gör det då! Vill man skrapa husfasader en hel dag - fine! Fastna inte i konventionen eller i diskussioner om millimeter rättvisa, bara gör istället. Definera din egen kvinnlighet! (eller om du är man - din egen manlighet!)

Och ja, i vårt hem städar jag lite mer och tvättar allt. Min man lagar mest mat och diskar mest. Vi trivs med det även om vi inte delar helt 50/50. Jag tar mig möjligheten att utveckla andra sidor av min kvinnlighet ofta, som lieslåtter eller klättring på hus (hjälp vad min höjdrädsla fick sig en känga...).

Hitta er egen kvinnlighet och "just do it"!


Komplettering
Eftertanke är inte min starka sida men tänkte lite medan jag klippte gräset och vill - förutom några strömeningar ovan - komplettera med att jag naturligtvis med jämnställdhet även anser att:

  • kvinnor och män ska få lika lön för lika arbete
  • kvinnor ska kunna gå klädda som de vill utan rädsla för våldtäkt
  • kvinnor ska kunna vistas i sitt hem utan att dö (var tionde dag dör en kvinna i sitt hem!)

1 kommentar:

  1. Jag håller fullständigt med dig Maria, det finns massor av "utejobb" som både behöver göras och som inte kräver rejält med råstyrka. En positiv bieffekt av att göra mer av utejobben är ju också att de många gånger är bestående på ett annat sätt än t ex städningen är... För tillfället ligger jag på altanen jag var med och byggde i fjol och känner mig riktigt nöjd med resultatet:-) Försöker däremot förtränga att jag snart behöver olja in den, det är inte ett jobb jag ser fram emot. Men jag får motivera mig med att jag slipper åtminstone gå till friskis under de dagarna jag skrubbar och oljar in ;-)

    SvaraRadera