Leta i den här bloggen

fredag 15 maj 2015

Arbetsglädje!

Det märks på antalet blogg-inlägg att mitt huvud är fokuserat på annat, eller hur?

Välja sin chef

I min karriär så här långt har jag haft tur. Jag har haft flera riktigt bra chefer som låtit mig utvecklas fritt, inom vissa ramar. Jag tänker på Henrik, Thore, Klas, Sven-Göran, Oliver, Lasse och nu Per.

När jag var elevingenjör 1994/95 så sa ABBs dåvarande VD Bert-Olof Svanholm till oss elever att vi skulle välja vår chef... Det var det viktigaste för att kunna utvecklas. Jag tänkte då att "Hur i alla dagar gör man för att välja sin chef"? Men man kan vara medveten om sin närmaste chefs betydelse och välja bort när det inte funkar. Det har jag gjort några få gånger, faktiskt. Det kanske inte säger så mycket om någondera parten, utan snarare om kemin mellan anställd och chef.

Arbetsuppgifter som passar

Tänk vilken skillnad det gör att ha arbetsuppgifter som passar en. Jag älskar att jobba med komplicerade infrastrukturprojekt. Kombinationen av komplicerad teknik, kunder med komplicerad ägarstruktur, produkter som har ett samhällsvärde och är miljövänliga i grunden, avancerade avtalsstrukturer och långsiktighet passar mig. Att göra det i en ledande position är såå utvecklande! Jag är så glad och tacksam över att ha fått möjligheten att jobba med det jag gör och gjort hos tre olika arbetsgivare.

Trevliga & kreativa arbetskamrater

Vilken fröjd det är att jobba med kompetenta, trevliga, roliga och kreativa kollegor. kollegor som man kan både diskutera och skämta med. Det har jag nog haft tur med också för det mesta...

Dock har jag verkligen också fått lära mig "the hard way" vad det innebär att ha kollegor som ljuger och sviker en. Det gör verkligen ont och jag har nog tyvärr blivit mer cynisk och avvaktande till nya kollegor efter den upplevelsen. Jag har också insett hur viktigt etik och moral är för mig - dvs att man står för det man säger!

Internationell miljö

Ohh vad jag har saknat en internationell miljö med interkulturella relationer och kollegor med olika bakgrunder. Inte för att jag behöver resa hela tiden, det har jag nog växt ifrån, men att ha kontakt med personer från olika bakgrunder är otroligt lärorikt.

Saknar bloggen


Så ja, jag har varit upptagen med mitt nya jobb och alla dess roligheter... Men jag saknar denna blogg och har lika mycket åsikter som vanligt så jag har som ambition att skriva oftare... om inte annat för egen del...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar