Leta i den här bloggen

måndag 7 december 2015

Lycka?

Vad är lycka?


Enligt Forskaren Bengt Brülde i DN:
 
"Lycka är inte samma sak som tillfällig glädje, utan definieras av forskarna som
ett tillstånd när man både känner välbefinnande och är tillfreds med sitt liv."
 
Han pratar även om att visst kan man få lyckokänslor av löneförhöjning, en ny TV men ganska start är man på samma nivå som tidigare.... Man vänjer sig vid det man har.... (Fint namn på detta är Habitueringseffekten)
Vinterväder som gör mig lycklig
 
 
Goda nära relationer, vänskap, kärlek, arbete och en socialt och fysiskt aktiv fritid – det är vad som, enligt vetenskapen, har dokumenterad effekt.
 
Huffington Post listar också om man vill vara ambitiös 23 saker som lyckliga personer gör ......

Hur blir man lycklig?


Kan tyckas som enkel fråga och kanske speciellt konstig eller lite som en lyx-fråga i dagens terrorproblematik och "Global warming" problematik. Men jag tror det hänger ihop!
 
Tex så kan man läsa i olika forskningsrapporter och presentationer som tex en presentation på Sahlgrenska där det framkom att 

"Den som mår bra blir i regel mer generös. Det finns också ett samband mellan lycka och moral i väl fungerande samhällen: Lyckliga människor är mer moraliska och vice versa. Givande och ideellt arbete är två faktorer som gör folk lyckligare."
 
Mitt tidigare inlägg "Blir man lycklig av mer pengar?" pekar på en annan forskning (Pew institute) som påvisar att över en viss BNP så blir man inte lyckligare, dvs mest pengar vinner inte!
 
Så mer pengar vinner inte och om man är lycklig blir man mer generös....
 
Hur hänger det då ihop med Europas stängda dörrar och växthuseffektsproblematiken där de fattigaste länderna tar konsekvenserna av alla utsläpp (framförallt) gjorda av i-länderna under massor av år.....
 
Hur hänger det ihop med att SD (och i många andra Europeiska länder liknande partier som tex Front National i Frankrike) växer fortsatt?? Min starka åsikt om SD är att det partiet är inskränkta och vill begränsa vår mänskliga frihet, som tex. yttrandefrihet - vill tex ha censur  av både konst och media, vill ha familjer på ett sätt, dömer människor av utländsk härkomst och personer med annan sexuell läggning. Detta i min syn är inte att vara generös varken med pengar eller med sig själv....
 
Som vanligt är det rädslan som sätter stopp för lyckan. Rädslan för förändring, rädslan för att tappa status och den position i samhället just nu är den enda man vet om. Klart jag också är orolig, jag bor bra, har bra jobb och vill att mina barn ska ha det bra också... Men förändringen kommer vare sig man vill eller inte....

Är du lycklig?

Vad gör du för att vara lycklig?
Jag har en underbar man och fantastiska barn som gör mig lycklig varje dag!
Jag har ett jobb som är utmanande och intressant och därmed roligt.
Jag bor helt underbart i ett fantastiskt hus
Jag är frisk!
..... så JA. Jag har nog "ett tillstånd när man både känner välbefinnande och är tillfreds med sitt liv"
 

Hur hanterar du din rädsla?

Det är en svårare fråga.... Som jag säkert återkommer till....
Rädslan för förändring består av många saker (för mig):
  • Hur ska vi klara klimatfrågan?
  • Hur kommer mina barn att påverkas av att vår generation inte gjorde nog för att minska effekten utan fortsatte att flyga, åka bil och äta kött "as if there were no tomorrow"
  • Kommer vi att kunna åka till New York jag och min man som jag drömmer om, eller hinner det bli begränsningar på antal flygresor per capita innan vi hinner?
  • Hur påverkas alla barn i alla krigsområden? Hur många terrorister och trasiga själar skapas i kölvattnet av terror och krig? Hur många alieneras i getton i storstäderna som ett resultat av segregation och /eller korruption? Vad händer med dem?
  • Hur ska vi kunna klara att bibehålla ett öppet tolerant och fritt samhälle när så många krafter vill annat?
  • Hur länge kommer vi i västvärlden (inkl jag) att kunna fortsätta leva som om det fanns 3,5-4 jordklot och förvänta oss att de fattiga länderna ska klara sig på 0,2-0,5 och vara nöjda med det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar